سیستم‌های حفظ تعادل انسان

سیستم تعادلی بدن انسان از سه بخش تشکیل میشود که عبارتند از: چشم ها، حس عمقی و بخش تعادلی گوش داخلی.
  • چشم ها کمک میکنند تا محل قرارگیری بدن در فضا و چگونگی حرکت آن را تعیین کنید، همه حرکات چشمی در خدمت نیازهای حس بینائی ما قرار داشته و به تثبیت تصویر بینائی و فراهم آوردن وضعیت بینائی ایده آل کمک میکنند.
دو هدف اصلی حرکات چشمی شامل:
  1. تغییر جهت نگاه برای دیدن اشیاء جالب جدید محیط اطراف
  2. حفظ تصویر هدف بینائی در هر شبکیه و حفظ دید دو چشمی  طی حرکت هدف یا حرکت سر.
6 عضله خارج چشمی امکان حرکت چشمی را فراهم می آورند و این عضلات خارج چشمی  توسط سه تا از هسته ها و اعصاب کرانیال کنترل میگردند.
  • حس عمقی گیرنده های لمسی هستند که شما را از موقعیتتان نسبت به محیط مطلع می سازند. این گیرنده ها برای ایجاد حس تعادل و وضعیت شما در فضا با سیستم وستیبولار همکاری میکنند.
  • همه ی عضلات و مفاصل در این روند دخالت دارند اما مفاصل گردنی و مفاصلی مانند لگن و شانه در این زمینه اهمیت بیشتری دارند و بیشترین بازخورد را به سیستم اعصاب مرکزی میدهند.بخش تعادلی گوش داخلی دارای حسگرهایی است که به تشخیص حرکت در جهات مختلف کمک میکنند، سیستم وستیبولر شامل ساختمان های حسی واقع در گوش داخلی (وستیبولر محیطی) و سیستم پردازش گر مرکزی واقع در ساقه مغز و مخچه (وستیبولر مرکزی) میباشد. سیستم وستیبولر محیطی قسمتی از لابیرنت مامبرانی است که در لابیرنت استخوانی قرار دارد.
    لابیرنت استخوانی دارای سه قسمت است: حلزون، وستیبول و کانال های نیمدایره ای. کانال های نیمدایره ای به نام کانال های خلفی، فوقانی(قدامی) و افقی (لترال یا اکسترنال)، تقریبا بر یکدیگر، عمود هستند. لابیرنت مامبرانی شامل سه کانال نیمدایره ای و دو ارگان اتولیتی به نام اوتریکول و ساکول می باشد. اوتریکول و ساکول به شتاب خطی حساس میباشند، خم کردن سر در هر جهت، موجب تحریک گروهی از سلول ها و کاهش پاسخ در گروه های دیگر در یک یا هر دو ارگان اتولیتی می گردد.
    کانال های نیمدایره ای به شتاب زاویه ای حساس هستند. چرخش سر سبب حرکت  مایع گوش داخلی میشود و در پاسخ به این حرکت، گیرنده های حسی میتوانند از یک سمت به سمت دیگر نوسان پیدا کنند و پیام های عصبی مبنی بر حرکت در جهتی خاص را به سیستم اعضاب مرکزی ارسال کنند.
    وجود اشکال در هر یک از قسمت های فوق موجب اختلال در سیستم تعادل بدن و در نتیجه به هم خوردن حس تعادل و احساس سرگیجه می شود.

سوالی دارید

اکنون با ما تماس بگیرید


تماس اورژانسی

021-88485369



ویزیت در منزل

021-88278880


پیشنهاد شگفت انگیز

دنبال کنید

فعالیت ما را



کلینیک شایا دارای 15 سال سابقه کار طرف قرارداد با بیمه بانک سپه ، بانک کشاورزی و بانک صادرات

کلیه حقوق این سایت متعلق به کلینیک شایا می باشد. طراحی شده توسط chaleshsazan_web@